تامین مواد اولیه رستوران

تامین مواد اولیه رستوران

عناوین مهم:

تامین مواد اولیه رستوران

 

یکی از مهم‌ترین سؤالات برای کسی که می‌خواهد یک رستوران افتتاح کند این است که مواد اولیه را از کجا و چگونه تهیه کند. رستوران‌های زنجیره‌ای سیستم تهیه و توزیع مواد غذایی را برای رستوران‌هایشان تدارک دیده‌اند و به همین علت هم هست که محصولاتشان در همهٔ شعبه‌ها با یک کیفیت است. اما برای رستوران‌های انفرادی شرایط متفاوت است و باید برای خودشان تأمین‌کننده پیدا کنند. برای داشتن محصول باکیفیت باید تأمین‌کننده مناسبی داشته باشید که مطمئن باشید مواد باکیفیت را برای شما می‌آورد. علاوه بر کیفیت محصول زمان تحویل هم مهم است. در این مقاله به تأمین مواد غذایی برای رستوران می‌پردازیم. 

مطلب مرتبط با این موضوع : هزینه راه اندازی رستوران غذای خوشمزه علاوه بر مهارت آشپز از محصول باکیفیت حاصل می‌شود. اینجاست که تامین مواد اولیه رستوران اهمیت پیدا می کند.

تامین مواد اولیه رستوران

نحوه تامین مواد اولیه

چهار مرحله در زنجیره تأمین غذای رستوران وجود دارد: تولید، پردازش، توزیع و خرده‌فروشی. اگر در مناطق روستایی و یا شهرهای کوچک هستید می‌توانید مستقیماً خودتان مواد را از مزارع یا خرده‌فروشی‌ها تهیه کنید اما با توجه به رشد و بزرگ شدن شهرها و همچنین تنوع زیاد بازار مواد غذایی نیاز به تأمین‌کننده‌هایی که محصولات را برای رستوران بیاورند بسیار زیاد است. مراحل زیادی از تولید مواد غذایی تا رسیدن به رستوران طی می‌شود. در طول هر مرحله، مواد غذایی به بخش‌های کوچک‌تر و مفیدتری تقسیم می‌شوند.  و همین‌طور بسیاری از محصولات برای ماندگاری بالا بسته‌بندی می‌شوند.

یافتن منبع ایده آل شما

قبل از یافتن تأمین‌کننده‌ها موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. غذاهایی که سرو می‌کنید، فضای ذخیره‌سازی موجود و میزان فروش به تعیین کالاهای موردنیاز شما کمک می‌کند.

فهرست خود را تهیه کنید

منوی خود را در نظر بگیرید و تمام مواد لازم آن را بنویسید. با سرآشپز خود بنشینید و با همفکری این کار را انجام دهید. هدف این است که یک لیست جامع از هر ماده غذایی و نوشیدنی‌ای که نیاز دارید داشته باشید. از موارد ریز مانند نمک یا حتی دستمال توالت هم غافل نشوید. مطمئن شوید هر چه که سرآشپز نیاز دارد را اینجا لیست کنید. 

موارد را در دسته‌بندی‌ها قرار دهید

با توجه به نوع رستوران دسته‌های کلی مانند گوشت، محصولات لبنی، ادویه‌جات، سبزیجات، نوشیدنی‌ها و… ایجاد کنید و در هر دسته هر چه که نیاز است را بنویسید.

تامین مواد اولیه رستوران

به فضا و میزان فروش خودتان توجه کنید

به‌اندازه فضای ذخیره‌سازی موجود برای انواع مختلف محصولات توجه داشته باشید. اگر بیشتر از فضای فریزرتان مواد داشته باشد، بیرون می‌مانند و خراب می‌شوند. و همچنین فروش شما مشخص می‌کند که چقدر و هرچند وقت باید مواد غذایی را بخرید.

به دنبال فروشندگان باشید

در منطقه خود به دنبال فروشندگانی باشید که انواع اقلام موردنیاز رستوران‌ها را تأمین کنند. می‌توانید آن‌ها را با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید یا با رستوران‌های اطراف تماس بگیرید. برخی از رستوران‌ها در مورد لیست فروشندگان خود محرمانه هستند، بنابراین از ورود به حالت جاسوسی نترسید.

ارتباط با نمایندگان فروش

هنگامی‌که به چند گزینه رسیدید با هر فروشنده احتمالی تماس بگیرید. با لیست لوازم موردنیاز خود و همچنین سؤالات مربوط به تأمین‌کننده آماده‌باشید. شما می‌خواهید از برنامه تحویل، روش سفارش و کیفیت محصولات آگاه شوید.  شما همچنین باید از آن‌ها بخواهید از برخی رستوران‌هایی که در حال حاضر وظیفه تأمین آن را بر عهده‌دارند، نمونه و یا کاتالوگی به شما بدهند. تامین مواد اولیه رستوران

به‌ندرت پیش می‌آید که یک فروشنده کامل بی‌نقص باشد. شما به زمان نیاز دارید تا در نظر بگیرید که قیمت‌ها، پیشنهادات محصول، جدول زمان‌بندی و زمان تحویل فروشندگان مختلف را بررسی کنید و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. جلسات اولیه با فروشندگان مانند مذاکره است. نماینده فروش در تلاش است تا آنجا که ممکن است کالای خود را به شما بفروشد و شما در تلاش هستید تا جایی که ممکن است پول کمتری برای به دست آوردن نیاز خود بپردازید. به نمایندگان فروش اجازه دهید بدانند که شما چندین گزینه را ارزیابی می‌کنید و همچنین فاکتور تعیین‌کننده شما چیست. شما یک رابطه تجاری طولانی‌مدت را پیشنهاد می‌کنید، بنابراین در مورد نیازهای خود شفاف باشید.

تامین مواد اولیه رستوران

چه انتظاری از فروشندگان داشته باشید

فروشندگان باید کالاهایی را که شما سفارش داده‌اید تهیه کنند و به دست شما برسانند. محصولات باید در ساعت توافق شده و در یک کامیون مجهز به‌منظور جلوگیری از فساد تحویل شوند. وسایلی که سفارش داده‌اید باید در دمای مناسب، آسیب‌ندیده و فاقد پوسیدگی و آفات باشند. یا خودتان یا شخصی از کارمندان شما – یا مدیر یا رئیس شیفت – باید هنگام تحویل بسته‌ها را بررسی کند. نه به این دلیل که به فروشندگان بی‌اعتماد هستید، بلکه به این دلیل که وقتی با حجم بالایی از محصولات کار می‌کنند، ممکن است اشتباهاتی رخ دهد.

اولین چیزی که گیرنده باید تأیید کند این است که محصولات موجود در تحویل با آنچه در فاکتور موجود است مطابقت داشته باشد.

تامین مواد اولیه رستوران

گیرنده باید این موارد را در نظر داشته باشد:

  • مقدار صحیح
  • نگهداری شده در دمای مناسب
  • منقضی نشده یا نزدیک به انقضا نباشد
  • بسته‌بندی‌ها سالم باشند
  • عاری از پوسیدگی 
  • عاری از آفات
  • مطابقت با فاکتور

وقتی همه‌چیز بررسی شد، می‌توان فاکتور را امضا و تحویل را قبول کرد. هر موردی که با استانداردها مطابقت نداشته باشد، باید رد و مرجوع شود.

اما خود شما هم باید نکاتی را در قبال تأمین‌کننده‌ها مانند مهلت‌های سفارش و حداقل سفارشات را رعایت کنید.  همچنین سعی کنید همیشه به‌موقع هزینه‌ها را پرداخت کنید.

مزایا و معایب تامین کنندگان بزرگ و کوچک

تامین مواد اولیه رستوران

تامین کنندگان برزگ و کوچک هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. با توجه به این موارد ممکن است انتخاب شما تامین کننده بزرگ یا کوچک باشد و این به معنای برتری داشتن یکی از این دو بر دیگری نیست. به چند مورد از مزیت ها و معایب تامین کنندگان بزرگ و کوچک اشاره میکنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید

مزایای تأمین‌کنندگان بزرگ

  • سازگاری محصول: تأمین‌کنندگان بزرگ با تولیدکنندگان بزرگ کار می‌کنند که توانایی رشد تولید و ارتقا دارند.
  • تنوع بسیار زیاد: انبارهای بزرگ‌تر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مجموعه گسترده‌تری از محصولات را در اندازه‌های مختلف ارائه دهند. اگر در حال حاضر کالای موردنظر شمارا تأمین نکنند، آن‌ها معمولاً مشتاق هستند که کالایی را برای رستوران شما پیدا کنند.
  • گزینه‌های زیادی برای جایگزینی: در موارد نادر که یک تأمین‌کننده بزرگ کالایی را که شما به دنبال آن هستید نداشته باشد، گزینه‌های مختلفی را برای جایگزینی آن به شما ارائه می‌دهند.

معایب تأمین‌کنندگان بزرگ

تأمین‌کنندگان بزرگ مزایای زیادی دارند، اما درک محدودیت‌های آن‌ها نیز مهم است:

  • رستوران‌های کوچک ممکن است دیده نشوند: این تأمین‌کنندگان به مراکز بزرگ، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی می‌دهند. یک رستوران تنها قسمت بسیار کمی از فروش آن‌ها را تشکیل می‌دهد. گاهی اوقات یک رستوران کوچک ممکن است احساس کند که دیده نمی‌شود.
  • زمان تحویل منظم: ممکن است بعضی تأمین‌کنندگان فقط در زمان‌های خاص تحویل داشته باشند، که در این صورت مخصوصاً در زمان‌ها و مناسبت‌هایی که مشتری بیشتر است، اگر به‌اندازه کافی جا نداشته باشید ممکن است دچار کمبود مواد غذایی شوید.
  • تعداد کمی از کالاهای تخصصی:  اگر به ماده‌ای کمیاب و خاص احتیاج داشته باشید احتمالاً کمک چندانی به شما نخواهند کرد.

با توجه به معایب تأمین‌کنندگان بزرگ، اکثر رستوران‌ها حداقل با یک تأمین‌کننده بزرگ در ارتباط‌اند. ممکن است تمام مواد موردنیاز آشپز شمارا نداشته باشد، اما تقریباً هر چیز دیگری را که رستوران شما نیاز دارد را خواهند داشت.

تامین مواد اولیه رستوران

کار با تأمین‌کنندگان کوچک و محلی مزایای زیادی دارد:

  • محصولات محلی:  بسیاری از مردم به محصولات محلی علاقهٔ خاصی دارند. اگر بدانند که محصول مورداستفاده شما محلی است از آن به‌شدت استقبال خواهند کرد.
  • توجه شخصی: تأمین‌کنندگان کوچک تمایل دارند تا وقت بیشتری برای شما بگذارند و به نظرات و خواسته‌های شما اهمیت بدهند.
  • طراوت: محصولی که نیازی به سفر در سراسر کشور نداشته باشد می‌تواند بسیار تازه و با طراوت به دست شما برسد.
  • قابلیت شخصی‌سازی: اگر ماده غذایی که می‌خواهید خاص است احتمال این‌که تأمین‌کننده‌های کوچک بتوانند آن را برای شما پیدا کنند بسیار بیشتر است.

معایب تأمین‌کنندگان کوچک

 

تامین مواد اولیه رستوران

مانند توزیع‌کنندگان بزرگ توزیع‌کنندگان کوچک نیز محدودیت‌هایی دارند:

  • تنوع کمتر: ازآنجاکه این شرکت‌ها کوچک‌تر هستند، به‌اندازه یک توزیع‌کننده بزرگ گزینه‌های زیادی ندارند.
  • گزینه‌های کمتری برای جایگزینی:  اگر یک ماده خاص را نداشته باشند ممکن است مورد مشابه دیگری برای جایگزینی وجود نداشته باشد.
  • محصول سازگار کمتر:  ممکن است با تغییر فصول و یا در زمان‌هایی خاص توانایی تهیه برخی مواد را نداشته باشند.

در پایان

رستوران‌ها با محصولاتی کار می‌کنند که بسیار فسادپذیر است و نیاز به یک برنامه کامل برای تأمین این مواد هست. نیازهای خود را ارزیابی کرده و سپس با نمایندگان فروش چندین شرکت مذاکره کنید تا بهترین گزینه را برای رستوران خود پیدا کنید.

4.1/5 - (8 امتیاز)
نویسنده: ایوب مردانی
نویسنده: ایوب مردانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *