آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار

عناوین مهم:

پیشینه خشکبار

 

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار متشکل از میوه های خشک شده و همچنین انواع مغز دانه هاست. واژه ی خشکبار که در گذشته به صورت خشکه بار استفاده می شده است، توسط گذشتگان ما در شب نشینی ها و نظایر آن خورده می‌شد.

خشکه بار ها تشکیل شده از تمام میوه ها و مغز دانه هایی است که امکان خشک کردن و نگهداری طولانی مدت آن وجود دارد.

خشکبارجات خوراکی های خوشمزه و خاطره انگیزی برای ما ایرانی ها هستند که از قدیم الایام جایگاه ویژه ای در بین خوراکی های عید نوروز و شب یلدا دارند.

آجیل و خشکبار از موارد زیر تشکیل می شود:

 

  • انواع مغز دانه ها مثل بادام، پسته، فندق، گردو و ……
  • انواع میوه های خشک مثل کشمش، مویز،  توت خشک، برگه هلو، قیسی، برگه آلو بخارا، انجیر خشک و…
  • انواع تخمه مثل تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو و تخمه جابانی

در گذشته این محصولات به صورت سنتی و خانگی تولید می شد. اما بعد ها با توجه به اینکه مردم علاقه ی بیشتری به آجیل و خشکبار نشان دادند، ابن محصولات با فراوری های پیشرفته تر به تولید انبوه رسیده اند.

به همین جهت صنعت و صنفی با عنوان خشکبار در ایران ایجاد شد که در طی سالیان سال رتبه اول تولید و صادرات آجیل و خشکبار ایران را عهده دار بوده است.

مفهوم لغوی و اصطلاحی آجیل و خشکبار

 

آجیل و خشکبار

بر طبق تعاریفی که برای آجیل و خشکبار موجود است، خشکبار در واقع در دسته ی آجیل محسوب نمی شود. در زمان های قدیم به خشکبار همان “میوه خشک” می گفتند.

اما آجیل در جامعه ی امروز ما، به مخلوط های مختلفی از مغزدانه ها خشکبار اتلاق می شود که ترکیبات آن بنا بر سلایق مختلف، متفاوت است.

جایگاه آجیل در بین ایرانیان

 

آجیل از دیرباز جایگاه به خصوصی را در بین ما ایرانیان داراست؛ به طوری که به یکی از نماد های فرهنگی ایران تبدیل شده است.

بر کسی پوشیده نیست که مردمان عزیز کشور ما در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند. اما برخی از مراسم های باستانی ما مثل نوروز و یلدا تنها با آجیل است که معنا و مفهوم خاص خود را پیدا می کنند.

نقش آجیل در رژیم غذایی سالم

 

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار منابع بسیار خوبی از مواد مغذی هستند که بهتر است به طور منظم در رژیم غذایی مان مصرف شود. آجیل منبع پروتئین و فیبر و همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

همچنین شامل بسیاری از آنتی اکسیدان ها است که برای سلامتی مفید هستند.

 برخی خود را از مصرف آجیل منع می کنند چون آجیل دارای چربی است. اگرچه 80 درصد آجیل را چربی تشکیل می دهد اما این چربی به هیچ عنوان چربی اشباع شده نیست.

به همین جهت مصرف آجیل برای سلامتی مفید است و تاثیر نثبتی نیز روی سلامت قلب دارد.

آجیل و خشکبار

از آنجایی که آجیل چربی زیادی دارد، کالری زیادی هم دارد. بهتر از آجیل را جایگزین مواد غذایی ای بکنید که چربی اشباع شده دارند. از انواع این مواد غذایی می توان به محصولات لبنی پرچرب و گوشت قرمز با چربی زیاد اشاره کرد.

 طبق نتیج ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، مصرف روزانه 42.5 گرم آجیل متشکل از بادام و فندق و پسته و … می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش دهد.

آجیل و خشکبار

بسته‌بندی خشکبار برای مشتری

 

اگرچه بسته بندی با کیسه های نایلونی برای آجیل و خشکبار رایج است اما بهترین نیست!. یکی از بهترین راه های بسته بندی، استفاده از پاکت کرافت است. پاکت های کرافت دارای دو مزیت اصلی هستند؛

اول قیمت پاین آن و دوم اینکه از رطوبت گرفتن خشکبار جلو گیری می کنند. معمولاً فروشگاه های آجیل و خشکبار موفق از مدل های مختلف پاکت کرافت به صورت چاپدار و یا با چاپ لوگوی اختصاصی خود روی پاکت ها استفاده می کنند.

 
آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار
 
آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار
 
آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار
به این صفحه امتیاز دهید!
نویسنده: ایوب مردانی
نویسنده: ایوب مردانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *